fbpx
Notitieboek op tafel met pen en rode kop koffie

5 schrijftips voor jouw content

Gevonden worden in Google is één ding, maar mensen op je website houden een ander. Lezen je teksten niet lekker door? Dan zijn je bezoekers zo weer weg. Shit! Daarom geef ik je vandaag 5 schrijftips voor content. Goed leren schrijven leer je namelijk door jezelf steeds weer te blijven verbeteren. En dat kan gewoon stap voor stap.

Met deze schrijftips voor content zorg je ervoor dat je teksten duidelijker worden en je daardoor meer connectie krijgt met je bezoekers. En dat is wat jij als ondernemer natuurlijk wilt bereiken!

5 schrijftips voor content: maak je teksten goed leesbaar met deze tips

1. Schrijf actief en in spreektaal

Je hebt spreektaal en je hebt schrijftaal. Schrijftaal is vaak een stuk formeler dan spreektaal. En dat zorgt ervoor dat we juist liever spreektaal lezen dan schrijftaal! De beste manier om te ontdekken of je zinnen dan ook lekker lopen, is door ze zelf hardop voor te lezen. Ga er comfortabel bij zitten, stel jezelf even voor als een presentator en lees je tekst hardop voor. Wordt het ergens moeilijk? Dan weet je dat je nog wat kan bijschaven aan je tekst.

Een belangrijk onderdeel van spreektaal is actief schrijven. ‘Ik help jou’ klinkt een stuk enthousiaster, veelbelovender en actiever dan ‘ik zou je eventueel kunnen helpen’. Hoor je die twijfel? Probeer daarom woorden als kunnen, mogen, worden en zijn te vermijden. Dat is alvast een van de sterkste schrijftips voor content die ik je kan geven. Maar we gaan nog even door.

2. Vermijd lastige woorden en gebruik korte zinnen

Niet lang geleden was ik bij een seminar en daar ontdekte ik iets wat ik razend interessant vond. In het Nederlands worden zes taalniveaus gebruikt: beginners (A1/ A2), gevorderd (B1/B2) en vergevorderd (C1/C2). Veruit de meeste Nederlanders (60%) begrijpen teksten tot niveau B1. Maar veel webteksten worden geschreven op C1-niveau en zijn dus voor een groot deel van de Nederlandstalingen niet goed te begrijpen. Zonde als je daardoor kansen laat liggen.

Hoe je dit voorkomt? Vermijd moeilijke woorden en gebruik korte zinnen. We zijn snel geneigd om met moeilijke termen te gooien. Het geeft ons het idee dat we dan overkomen als dé expert. Tot op zekere hoogte is dat ook zo… tot mensen geen flauw idee meer hebben waar je het over hebt. Uiteindelijk kom jij veel meer als een expert over als je het moeilijke begrijpelijk weet te maken.

3. Gebruik tussenkoppen in je tekst

Te vaak zie ik blogs waarin geen enkele tussenkop wordt gebruikt. Het scherm is dan één grote brij aan woorden. Niet handig, want niemand vindt het fijn om een grote lap tekst voorgeschoteld te krijgen. Daarnaast: mensen lezen niet. Mensen scannen. Door tussenkoppen te gebruiken, kunnen mensen scannen waar een tekst over gaat. En als ze dat interessant vinden, dan pas gaan ze lezen.

Ook voor Google is het belangrijk dat je tussenkoppen gebruikt. De zoekmachine begrijpt dan eenvoudiger wat het doel is van je tekst. En waar het over gaat. Eigenlijk net als de lezer dus. Je zou bijna denken dat het een mens is.

4. Laat jezelf zien

Mensen doen graag zaken met andere mensen, en niet met bedrijven. Het is een gezegde die ik regelmatig voorbij zie komen en waar ik helemaal achter sta. Mensen willen namelijk een klik met je voelen en genoeg vertrouwen krijgen voordat ze met jou in zee gaan. Daar is zelfs een systeem op gebaseerd: het know-like-trust-systeem van Bob Burg. Hij stelt dat mensen jou en je bedrijf eerst willen leren kennen. Zo kunnen ze zien of er een klik is met jou als persoon en jouw werkwijze. Is die klik er? Pas dan krijgen ze het vertrouwen in je en worden ze mogelijk klanten.

Hoe je de lezers goed door deze fase heen loodst? Door jezelf te laten zien in je content. Dat bedoel ik niet zozeer letterlijk met alleen maar beeld, maar vooral ook in je tekst. Door je ervaringen te delen en je menselijke kant te laten zien. Je teksten moeten niet alleen maar om jou draaien, maar je kan zeker wel je ervaringen delen. Dat is een goede leerschool voor iedereen.

5. Bied waarde

De laatste tip van deze 5 schrijftips voor content: bied waarde. Soms zijn ondernemers bang om te veel waardevolle informatie te delen. Want hoe worden de lezers anders nog klanten als ze alles al weten? Het gevolg is dat er eigenlijk maar halve informatie gedeeld wordt, waar niemand echt iets aan heeft. De lezer heeft daarna niet het gevoel iets geleerd te hebben en ziet de auteur daarna ook niet bepaald als een expert.

De realiteit is dat je nooit té veel waarde kan delen. Want juist als je veel waarde biedt, weten lezers dat jij ze echt kan helpen met hun probleem. Ze zien namelijk al direct jij antwoord op hun vraag kan geven. Bang dat ze dan geen klanten meer worden? Dat hoeft ook niet. Vergeet niet dat het allemaal nieuw voor hen is. En de meesten hebben echt geen behoefte aan uren- of zelfs dagenlang jouw website doorspitten en een logische volgorde te ontdekken in alle informatie die je geeft. Dat laten ze veel liever aan jou over. Deel daarom nooit ultakorte blogs met weinig toegevoegde waarde, maar ga voor kwaliteit.

Deel het met anderen:

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *